Stap voor stap: van lokale software naar de cloud

De lokale Farmad software is bij onze klanten reeds vele jaren goed ingeburgerd. “De Farmad” zoals vaak door jullie genoemd, of TWIN in ons jargon, is echter toe aan een transformatie.

Het landschap verandert

Een wijzigend apothekerslandschap, nieuwe functionaliteiten, andere patiënt-verwachtingen en recente principes rond het ontwikkelen van software motiveren de overgang van een lokaal draaiende applicatie naar een webapplicatie in de cloud.

De voordelen van een webapplicatie

Er zijn talrijke voordelen verbonden aan een applicatie die via het web te raadplegen is:

  • Je kan vanop verschillende fysieke locaties de toepassing raadplegen: in de officina, van thuis uit, ergens onderweg, …
  • Je kan via verschillende platformen de toepassing benaderen: via een browser op de PC of laptop, via een app op je smartphone of tablet.
  • Updates zijn sneller gepubliceerd, aangezien ze niet meer lokaal in je officina moeten geïnstalleerd worden.
  • Integraties met online externe systemen of bronnen zijn efficiënter tot stand te brengen omdat er geen lokale connecties meer moeten opgezet.
    worden.
  • Het beheer van de infrastructuur kan voor een groot deel gecentraliseerd worden bij een cloud provider. Zij kunnen de systemen sneller en makkelijker
    opschalen en up-to-date houden, dan dat dit in elke officina individueel moet gebeuren.

De overstap van lokale software naar een cloudversie is echter geen kleine oefening. Gezien de cruciale rol van “De Farmad” in jouw officina willen we weldoordacht te werk gaan door dit stap voor stap aan te pakken.

Stap 1: het platform leren kennen en een stabiele basis opzetten

In de periode 2018-2019 hebben we verschillende opties onderzocht: welke provider kiezen we, welke technologie zullen we hanteren, welke data hebben we nodig in de cloud, hoe kunnen we een robuuste en veilige architectuur opzetten, …

Na ettelijke denkoefeningen en het uitproberen van kleine testprojecten was de schets van hoe de toekomstige Farmad software er moet uitzien klaar. Het bouwen van de basis is toen concreet gestart en eind 2019 was er een operationele versie bij 12 pilootapothekers.

Stap 2: nieuwe patiënt-georiënteerde functionaliteiten aanbieden en trafiek genereren

2020 hebben we afgetrapt met een Farmad Online avond in elk van de Vlaamse provincies. De basisversie van de cloud software en de roadmap met extra patiënt-georiënteerde functionaliteiten voor dat jaar werden voorgesteld en door jullie positief onthaald.

Dit heeft zich vertaald in 325 apothekers die de applicatie vandaag (feb 2021) al aanbieden aan 10.150 patiënten.

Deze aantallen zijn voor ons van groot belang. Zo zijn we immers in staat om voldoende data en bijhorende trafiek te genereren. Dit is belangrijk om de stabiliteit en robuustheid van de nieuwe architectuur te valideren. De huidige positieve resultaten en reacties van zowel apothekers als patiënten geven ons het nodige vertrouwen om de volgende stap te zetten in het traject.

Stap 3: verbeteringen aan bestaande kernfunctionaliteiten overhevelen

Vanaf 2021 hebben we voldoende vertrouwen in de basis om naast nieuwe patiënt-georiënteerde functionaliteiten ook bestaande kernfuncties van het officina werkproces in een verbeterde vorm aan te bieden op het cloud platform. Binnenkort zullen we als eerste het beheer van promoties via Farmad Online aan jullie voorstellen. Apothekers die reeds ingeschreven zijn op Farmad Online zullen dit promotiebeheer in de cloud in combinatie met de lokale Farmad software kunnen gebruiken.

De komende maanden zullen zich ook stelselmatig meer en meer officina functionaliteiten aanbieden in Farmad Online. Bij de keuze van kandidaat functionaliteiten houden we rekening met:

  • Bruikbaarheid van de functionaliteit vanuit de cloud.

Sommige functionaliteiten zijn immers afhankelijk van andere elementen die vandaag nog niet voorzien zijn in de cloud. Een bepaalde volgorde voor
ontwikkeling dient dan soms ook gevolgd te worden.

  • Technische haalbaarheid

Hoeveel extra ontwikkeling en complexiteit is er nog nodig t.o.v de basis die we vandaag reeds hebben.

  • Vereiste inspanning in de lokale software vandaag

Hoeveel werk vragen bepaalde aanpassingen in de lokale software vandaag t.o.v een nieuwe ontwikkeling in de cloud. Het werk dat we uitsparen in
de lokale ontwikkeling kunnen we immers extra investeren aan de cloud zijde.

Stap 4: finale overstap

Hoe meer elementen er in stap 3 gerealiseerd zijn, hoe makkelijker het wordt om ook de laatste loodjes op te nemen. Een finale effort om de nog openstaande restpunten over te zetten naar de cloud, maakt dat de lokale software volledig geëlimineerd kan worden.

Betekent dit dat er vanaf dan geen lokale componenten meer in de officina zullen draaien, of dat er geen client en server PC’s meer nodig zullen zijn?

Nee, dat zou uiteraard te kort door de bocht zijn. Er zijn nog steeds lokale hardware componenten die een lokale aansturing vragen (weegschalen, robotten, scanners, afgifteluiken, kiosken, prijslabels, ….). Je leest hier meer over in één van onze volgende blogs.

Onze strategie is dus duidelijk: eerst nieuwe functionaliteiten voorzien die jullie ondersteunen in het creëren van een betere patiëntrelatie en daarna de kernfunctionaliteiten in de officina vertalen naar een cloud softwareversie.

Onze development trein is alvast vertrokken en geraakt stilaan op volle toeren. Spring dus zeker mee aan boord voor deze mooie reis naar de cloud!


Natalie Picard

Development & Portfolio Manager Farmad