Dematerialisatie van het elektronisch voorschrift

Wat en hoe voor de Farmad Apotheker

Wat houdt het in?

Eind 2016 werd het elektronisch voorschrift ingevoerd. Je patiënt ontvangt sinds dan een papieren bewijs van elektronisch voorschrift (BEV).

Sinds 01/01/2020 zijn voorschrijvers verplicht om elektronisch voor te schrijven. Doel hiervan is om de administratieve processen te digitaliseren zodat er meer tijd overblijft voor de zorg van de patiënt.

Vanaf 01/06/2021 zal het elektronisch voorschrift gedematerialiseerd worden. Dit betekent dat voorschrijvers in eerste fase de keuze zullen hebben om al dan niet een papieren bewijs te overhandigen aan je patiënt. In een latere fase wordt het papierloze voorschrift de “way to go”.

Hoe verloopt het praktisch in de apotheek?

Voor jou in de apotheek betekent dit dat je in de eerste fase stapsgewijs patiënten zal ontvangen die geen papieren bewijs van elektronisch voorschrift bij zich zullen hebben. Niet voor elke patiënt zal de dematerialisatie immers een evidente stap worden. Voorschrijvers zullen hiermee rekening moeten houden.

In geval de voorschrijver geen papieren bewijs overhandigt aan je patiënt, kan je patiënt zich op twee verschillende manieren in de apotheek aandienen:

1. Patiënt met eID-kaart

In dit geval lees je de eID-kaart in om een therapeutische relatie tot stand te brengen. Vanaf dan kan je met één druk op de knop de openstaande voorschriften van je patiënt opvragen bij Recip-e.

2. Patiënt met een digitale toepassing

Beschikt je patiënt over een app of een barcode op zijn smartphone? Scan deze code in je software, zoals je dit nu gewend bent, om de voorschriften voor deze patiënt bij Recip-e op te vragen.

Farmad bereidt je software voor.

Je software is technisch voorbereid en bevat de noodzakelijke functionaliteiten, weliswaar nog niet geactiveerd. Ook in volgende maanden zal je nieuwe softwareversies ontvangen waarin functionaliteiten voor de dematerialisatie opgenomen zijn.

Pas vanaf 01/06/2021 worden de functionaliteiten geactiveerd. Farmad volgt hierbij de instructies van de overheid (Recip-e).

Op dit moment testen wij de dematerialisatie in de praktijk bij een aantal apotheken. Zo zal jouw software op punt staan bij de activatie op 1 juni 2021.

Wat mag je verwachten in de komende maanden?

1. Februari – maart: het antwoord op al jouw vragen

Een webinar dat antwoord geeft op al jouw eerste vragen rond de dematerialisatie.

Waarover wil je meer informatie?

  • de wettelijke modaliteiten
  • de mogelijkheden voor jouw patiënt
  • de beschikbare digitale toepassingen voor jouw patiënt
  • de integratie in jouw software
  • andere vragen?

Stel hier je vragen voor het webinar

Klik in Farmad XTRA op de tegel Bevraging dematerialisatie

2. April – mei: hoe werkt de dematerialisatie in jouw software?

In dit webinar zullen we functionaliteiten voor dematerialisatie in jouw software uitvoerig behandelen.

Begin april ontvang je hiervoor een uitnodiging.

Hou alvast een plekje in je agenda vrij!

Je blijft goed op de hoogte, daar zorgen we voor!