De digitale evolutie in de apotheek

Door de limiterende maatregelen die het voorbije jaar het leven aan banden legden, is zowat de hele bevolking plotsklaps in aanraking gekomen met de digitalisering. Willens nillens hebben jong en oud de weg naar het internet moeten vinden.

Ook de apotheker is zich praktisch anders gaan organiseren en zocht oplossingen voor zijn digitale aanwezigheid in de markt. Zo is zowel de apotheker als de patiënt heel snel vertrouwd geraakt met het online reserveren van geneesmiddelen, doorsturen van voorschriften, digitaal contact hebben,…

Bestaande spelers op een nieuw veld

De Corona-pandemie heeft er ook toe geleid dat andere spelers een plaats in de geneesmiddelenbelevering trachtten te veroveren. Amazon in de VS liet weten dat ze in 46 staten van start gaan met een online apotheekdienst waarmee ze de concurrentie aangaan met de twee grootste apotheekketens uit de VS. Dichter bij huis liet Colruyt recent weten dat wie een bestelling plaatst bij de online-apotheek Newpharma, dit voortaan ook zal kunnen afhalen bij de ColliShop-afhaalpunten van Colruyt. Colruyt zelf zal meer parafarmaceutische producten in de rekken plaatsen.

Deze initiatieven bevestigen dat het huidig apotheekmodel sterk evolueert en tonen de groeiende behoefte aan digitale ondersteuning. Toch hoeft dit geen dreiging te zijn, maar kan de apotheker juist deze evolutie aangrijpen om het verschil te maken.

Klantpartnerschap: ontzorg je patiënt

Wat betekent deze digitale groeispurt zonder gepersonaliseerde farmaceutische zorg?

De patiënt is niet enkel op zoek naar een gemakkelijke manier om aan zijn geneesmiddelen te geraken, maar wil daarbij graag het advies van zijn vertrouwde apotheker. Bij elk contact bouwt de apotheker verder aan een langdurige vertrouwensband. Elke aflevering en elk advies is maatwerk.

Aandacht voor de individuele klant en klantentrouw, daar gaat het om voor de apotheek van vandaag en morgen.

  • “Hoe kan mijn patiënt zijn medicatie correct innemen?”
  • “Hoe zorg ik ervoor dat de patiënt steeds zijn medicatieschema met alle persoonlijke informatie bij de hand heeft?”
  • “Hoe informeer ik en communiceer ik met mijn patiënt? “

De hybride offline en online adviseur/coach

De patiënten app “Mijn Farmad Apotheek” van Farmad Online houdt de patiënt dicht bij de apotheek. Maar er zijn nog manieren om als apotheker de digitale verbinding met de patiënt centraal te stellen. 24/7 bereikbaarheid is al lang geen utopie meer. Op die manier vervult de apotheker zijn rol als adviseur en farmaceutische zorgcoach ook al is hij/zij niet voortdurend fysiek ter beschikking.

Een greep uit de nieuwe digitale contactpunten met persoonlijke service:

  • Communicatie via digitale schermen in de apotheek.
  • Zelfbedieningsautomaten in de publieke ruimte voor snel zoeken en kopen.
  • Buitenautomaat voor afhalen buiten de openingsuren, gekoppeld met de patiënten app van Farmad Online.

Via deze kanalen stemt de apotheker van de toekomst zich volledig af op een langdurige klantenrelatie. De onmisbare menselijke toets in een technologische maatschappij zorgt voor loyale klanten.

Fabiola Manca – Customer Support – Relations Manager Farmad

Apr. Pieter Clompen – Product Manager Farmad